Hudba spojená s gothickou subkulturou

4. prosince 2007 v 14:33 | Evangelista
Zajímavý článek, který určitě stojí za přečtení, mnoho z vás ho určitě už dávno zaregistrovalo na Sanctuary, ale pro ostatní ho dávám i sem, protože by byla škoda ho minout.
Zdroj: neznámý (Internet)
Přeloženo by Ezechiel (sanctuary.cz)

Poznámka: Existuje mnohem víc způsobů rozdělení hudby (škatulek), než je vůbec možno vyjmenovat. Toto je stručný popis toho nejrelevantnějšího ke gotické scéně. V žádném případě se však nejedná o oficiální nebo definitivní výčet, pouze o obecného a užitečného průvodce

Alternativa - Tento termín je zastřešuje veškerou hudbu, která není součástí mainstreamu, včetně takových stylů jako je punk, modern, gothic, industrial, techno, ska apod. Původně byl tento termín zamýšlen pro popis hudby, která je jiná, undergroundová, avantgardní, která není součástí hlavního proudu, a v tomto slova smyslu "ne-populární", nicméně v současné době se jedná spíše o úsměvný protiklad, neboť většina "alternativní" hudby nyní zaplňuje TOP 40 v mainstreamu. Obchodníci hudebních společností rádi používají tento termín, aby prodali kapely, které ovšem jen zřídka dělají něco nového, nebo jiného. Od té doby, co termín "alternativní" ztratil svůj původní význam, je celé undergroundové komunitě spíše pro smích.

Punk - Oldchool punková hudba, kterou představovaly kapely jako Dead Kennedys, Sex Pistols a Circle Jerks se svými urážlivými, anarchistickými a protistátními tématy, zemřela v sedmdesátých letech. Punk, coby subkultura však žije dál. Většina mladých se sice v sedmdesátých letech klonila k discu, ale i přesto popularita punku neustále vzrůstala - a právě to (spolu s tím, že se z provokativních společenských témat stalo upsáním punkových kapel velkým nahrávacím společnostem ideologicky prázdné klišé) zabilo celé punkové hudební a hlavně myšlenkové hnutí. Punk však po sobě zanechal kořeny, ze kterých se zrodila dvě dítka: nejprve industriální hudba v roce 1976 a pak hudba gotická roku 1979. Ne až tak stylově příbuzný povstal v osmdesátých letech i hudební směr new wave (modern music) . Punk má největší vliv na gothic rockovou odnož gotické hudby, v čele s kapelami Joy Division, The Cure , Siouxsie and the Banshees a The Damned, které proto bývají některými kritiky hudebně zařazovány do kategorie post-punk.

Modern/New Wave - Vzpomeňte si na Pet Shop Boys, Duran Duran, Adam Ant and New Order a další. New wave (nová vlna) velmi zpopulárněla, zejména na počátku osmdesátých let, a proto je občas označována jako "modern music". Termín new wave byl původně užíván pouze k popisu faktu, že se tyto "novovlnné kapely" způsobem tvorby odlišovaly od toho, co bylo v té době považováno za běžné. Byl to všezahrnující pojem pro všechny druhy jiné, podivné, výstřední hudby a jejich posluchačů, včetně např. novoromantismu (jako Adam Ant), death rocku, post-punku, moderny apod. V současné době vnímáme spojení new wave spíše jako termín popisující jistý undergroundový vzhled a "feeling" osmdesátých let. Na této scéně vznikla například první forma popmusic, která používala k vytvoření regulérního základu skladby pouze syntetizéry a klávesy. Bylo zde i jisté uznávání kouzla osobnosti protagonistů, vedoucí někdy až téměř ke zbožňování. Jestli stále nevíte, cosi pod pojmem new wave představit, koukněte se na "brat pack" filmy (ani za prase netuším, co je tím myšleno - brat = spratek, pack = balíček, svazek - pozn. Ezechiel), jako třeba The Breakfast Club, Sixteen Candles, cokoliv s Molly Ringwald, vyberte si jakoukoliv 80´s CD kompilaci, nebo si zajděte na nějakou "flashback", "deja vu", nebo "80's" party do klubu. Mnoho starších goths miluje 80´s hudbu, protože na ní vyrostli. Modern music je také pojem, který se používá (hlavně v Británii) k popisu kapel typu Depeche Mode, The Smiths a The Cure. Mají dostatečnou dávku popularity a "dlouhověkosti", i když stále zůstávají hudebně "podivní". Lidé, kteří vyznávají tento druh hudby se nazývají "mods", anebo "wavers", přičemž jakkoliv je termín "wavers" poněkud staromódní a zastaralý, stále se používá. V osmdesátých letech patřili mods mezi nejviditelnější formu hudby a kultury - byli divní, ale přesto ne ještě zcela bizarní. To co nyní chápeme pod pojmem "gothic" byla v tu dobu jen úplně malá skupinka lidí, a navíc se "gothic" jako termín tou dobou ještě nepoužíval, takže byli goths často zařazováni mezi další undergroundové skupinky, většinou mezi wavers, anebo freaks. Koncem osmdesátých a počátkem let devadesátých nabyla gotická scéna na viditelnosti postupným vznikem "druhé generace" (The Shroud, Rosetta Stone, Nosferatu, London After Midnight). Mods zůstali se svou láskou k hudbě, módě a britskému popu osmdesátých let jaksi "retro". Mezi moderní a gotickou hudbou existuje silné stylové prolínání, ačkoliv se jedná o dvě odlišné hudební "škatulky".

Industrial - Abychom to vzali od základu, řekněme si, že roku 1976 dal label Industrial Records název tomuto stylu, a kapely jako Throbbing Gristle patřily mezi jeho průkopníky. Nicméně coby subkultura je industrial mnohem mladší, prvně identifikovatelný pravděpodobně až na počátku devadesátých let. Jeho příznivci si někdy říkají rivetheads (rivet - nýt, skoba; head - hlava = doslova tedy asi něco jako "nýtovaná hlava" pozn. Ezechiel). Industriální hudba má vlastní podkategorie - existuje široké stylové rozpětí - od kytarověji orientované industriální rockové hudby (KMFDM, Ministry, Nine Inch Nails, nebál bych se tam zařadit i třeba Rammstein a Marilyn Mansona), přes elektroničtější taneční hudbu zvanou EBM (Electronic Body Music), představovanou například kapelami jako jsou Front 242 a Front Line Assembly, až po experimentálnější projekty využívající široké elektronické zvukové palety - kapely typu Coil a Download. Osobně vidím industrial a gothic jako dvě strany stejné mince - jin a jang, muže a ženu. Gothic vyjadřuje emocionální, krásné, nadpřirozené, ženské, poetické, teatrální stránky, zatímco industrial ztělesňuje stránky mužské, plné vzteku, agresivní, hlučné, vědecké, technologické, politické. Industriální hudba často využívá elektroniku, syntetizéry, samply, úryvky z filmů nebo politických projevů, smyčky a zkreslené zpěvy. Inklinuje k tomu být ovládaná muži - jak těmi, kdo hudbu tvoří,tak jejich posluchači. Příznivci industriální kultury OBECNĚ nevypadají tak bizarně, jako goths. To, včetně relativní novosti této subkultury, způsobuje, že rivetheads jsou daleko méně znatelní a rozpoznatelní než goths. Ohromně často dochází k mnoha stylovým prolnutím mezi gotickou hudbou a industrialem, čímž pak vznikají různé gothic-industriální, nebo industrial-gotické kapely. Já osobně bych tyto kapely, jako třeba Attrition a Die Form, nazval electro-goth, ale to je jen čistě můj názor.

Gothic rock/death punk/death rock - Takhle gotická hudba vznikla - jako temnější forma punkové hudby s tendencemi ke škarohlídství, děsu, záhadnu, zármutku a odcizení. Vyrostl do této odlišné podoby z punkového hnutí během pozdních 70. let. Někteří lidé tvrdí, že to bylo prostě tak, že se "strašidelní" punkeři zkrátka jen stávali čím dál strašidelnějšími a strašidelnějšími. Původně se to, co nyní nazýváme gotickou hudbou, nazývalo death rock a jeho posluchači death rockeři (zejména v Británii). Tak tomu bylo až do pozdních osmdesátých let, než se styl začal označovat jako "gothic". Gothic rock je charakterizován například hudbou Christian Death (kteří byli první pozorovanou americkou deathrockovou kapelou), The Sisters Of Mercy a Bauhaus. Tento styl většinou obsahuje tvrdé kytary, typické pro rockovou hudbu, ale s mnohem apokalyptičtějším cítěním a jistou kapelní strojeností (divadelností). Gothic rock se výrazně liší například od heavy, symphonic, doom, nebo death metalu, ačkoliv najdete jistě mnoho zmatených zdrojů, které budou tvrdit opak, a budou i gothic rock spojovat s gothic metalem. Právě gothic rock jako hudební styl je ale asi nejpřímějším rovnítkem k tomu, co je dnes chápáno pod pojmem "gotická hudba" ve smyslu subkultury.

Folk/occult gothic - Tato hudební podskupina se označuje mnoha různými jmény, například "středověká folková hudba", a často se zaměřuje na evropskou náboženskou, nebo okultní historii. Hudba zní často folkově, někdy až dokonce "domorodě" (obskurní nástroje, akustické kytary, housle, flétny apod.). Mezi typické kapely se řadí například Current 93, Sol Invictus, a Death in June. Zdali jsou tyto kapely brány jako gotické nebo ne záleží na tom, koho se ptáte. Tato kategorie není jasně definovaná, nicméně pokud budeme brát v potaz termín "gothic" obecně, jistě by se tam dala zahrnout.

Darkwave - Poměrně nový termín, označující introspektivnější, náladovou, emocionální, uměleckou, méně rock and roll orientovanou odnož gotické hudby. Ačkoliv i zde se dá narazit na nejistotu, zdali je darkwave podkategorií gotické hudby, nebo samostatným sesterským stylem, jako např. industrial. Termín darkwave původně sloužil k označení temnějšího elektronického zvuku (slovně asi vzniknul z "new wave") a používal se velice zřídka, dokud se nezrodila distribuční služba se stejnojmenným názvem, a tím se i termín nezačal mnohem více používat. Tady je stručná historie darkwave:

(část předmluvy z "Darkwave" katalogu) Sam Rosenthal spustil "Projekt" v roce 1983, jako (citujme) "kazetový label pro svou sólovou elektronickou hudbu. To byla fáze hudebního růstu, takže některé ranné počiny byly nenávratně smazány. V roce 1986 jsem se přestěhoval do Kalifornie a navzdory depresím a osamělosti jsem začal dělat hudebně příjemnější, introspektivní osobní muziku. A tak se zrodili Black Tape For A Blue Girl (Samova kapela - pozn. Ezechiel). "Projekt" sloužil jako způsob, kterým jsem mohl vydávat své umění bez zbytečných starostí s vrtochy nahrávacích labelů. V roce 1989 jsem vydal své první CD (Ashes In The Brittle Air) a brzo začal vydávat hudbu i jiných umělců, jejichž práce mne zaujala tím, že vyšla jakoby ze stejné, vášnivé vnitřní sféry (Attrition a pak LYCIA). Věci se vyvíjely, "Projekt" zabíral víc a víc mého času, a hudba se taky začala dostávat až k příznivcům do Evropy. Na tomto novém území jsem objevil další labely se silnou vizí a směrem: německý Hyperium Records (který sloužil jako evropský distributor "Projektu"), a také Cold Meat Industry. Frustrován tím, že tak kvalitní hudbu není v Americe možné najít, jsem na podzim roku 1993 začal provozovat distribuční servis, abych tuto hudbu dostal k fanouškům - tak začal "Darkwave". Na světě existuje vpravdě obrovské množství hudby, a já jsem se rozhodl být náročný a vybíravý v tom, co bude "Darkwave" přinášet, protože věřím, že soupiska vydávané hudby musí mít celistvost a úroveň - prostě něco víc, než pouhé chrlení masivního počtu hudby. Chci, abyste si byli jistí, že dostáváte něco dobrého, víc než něco prostě "gothic", nebo něco "ethereal", či "ambient". Proto přidávám pouze ty labely a nahrávky, které mne zaujmou. Jedině tak bude "Darkwave" správně sloužit svému účelu - prezentováním zajímavé hudby, kterou by jinak nebylo možné sehnat, nebo slyšet - hudby umělců tvořících silná, mocná a odvážná díla. Abych to trochu objasnil - "Darkwave" je distributorem hudby, kterou cítím hodnou vaší pozornosti, zatímco "Projekt" vydává hudbu, kterou miluji a ke které cítím vášeň. Založil jsem i "poddivizi Projektu" (zvanou RELIC), která bude dotiskovat desky, které už nejsou k sehnání, i když třeba nebudou hudebně přesně sedět do ryzí vize "Projektu". Tyto desky poskytnou horizont říše, kde vznikla hudba Darkwave". Sam Rosenthal"

Ethereal - Slovník definuje "ethereal" jako : "vysoce čisté, nádherné, z nebeských sfér, nebeské, nadpozemské, duchovní". Ethereal hudba je nejvíce charakterizována ženským sopránem, kombinovaným s téměř klasickým, či folkovým instrumentálním osazením (akustická kytara, piáno, cello, flétna, housle buď samotné, nebo pohromadě s klasickou basou, el. kytarou a bubny), což vytváří surrealistický, andělský nebo nadpozemský efekt, jako například u Love Spirals Downwards a Cocteau Twins. Hudba ethereal často obsahuje operní, nebo jakoby operní vokály a používá ženský zpěv coby samostatný nástroj. Občas se ve skupinách spolu s pěvkyní objeví i mužský hlas. Ještě mimořádněji se objeví pouze mužský zpěv, ale pokud je nálada, kterou vytváří, nadpozemská, nebo surrealistická, stále můžeme mluvit o stylu ethereal. Taktéž hudební pozadí může být elektronicky, nebo zvukomalebně orientováno. V současné době je tato hudební odnož dost malá a její posluchači se často nazývají goths, ačkoliv je ethereal samostatnou hudební podsekcí, která má blíže spíše k darkwave, než ke gothic rocku.

Darkambient - Ambientní hudba se většinou spojuje s typem tvorby opakujících se motivů, jako je tomu například u stylů techno a trance. Darkambient je naproti tomu podskupina darkwave se zaměřením především na emocionální, náladotvorné zvukové plochy (které se vrství na sebe) s hučícími, či tajemnými zvuky a minimálním (pokud vůbec nějakým) vokálem. Vše je podřízeno snaze o vytvoření jakéhosi hypnotizujícího introspektivního efektu. Často kmenové nebo elektronický orientované odnože vytvářejí daleko temnější atmosféru, než jejich protějšek ambient na techno scéně. Darkambient je často ve zkratce prezentován jako ambient, ale když se podíváte do sekce "ambient" v obchodech, většinou zde najdete hudbu více podobnou technu. Pokud má obchod i sekci "gothic", pravděpodobně byste našli darkambientní hudbu právě tam. Řekl bych, že protagonisté Steve Roach, Vidna Obmana a Soul Whirling Somewhere jsou dobrými příklady této hudby.
Zdroj: www.sanctuary.cz , moc děkuji.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Cass Cass | E-mail | Web | 7. prosince 2007 v 18:41 | Reagovat

Tak koukám že se svým visualem tu asi moc neuspěju :)

2 Evangelista Evangelista | 13. prosince 2007 v 16:59 | Reagovat

Cass: Visual je náhodou dobrej, tak proč ne :)

3 Rauna Rauna | Web | 15. dubna 2008 v 19:55 | Reagovat

Ahoj. Chcela by som Ťa poprosiť o pomoc. Pracujem na projekte o gothickej scéne a veľmi by som uvítala Tvoju pomoc. Pls, pozri sa na môj blog.

4 Wolf Wolf | 11. května 2008 v 13:58 | Reagovat

Alespoň že to tu někdo uvedl tak jak má být. Ale kolikrát sem natrefil na jisté sprominutím Debily kteří při pohledu na Gotické,, opakuji Gotické ne Gothické to je kurva rozdíl,, říkal jako co je to za trapačku a trapáka vždyť to není gotický oblečení... :-D no tak nikdo takovej tu bohudíky není.. dokonce bych vám chtěl poděkovat že to tu někdo uvedl na pravou míru neboť Gotická hudba a Gothická hudba je taky podstatnej rozdíl.

Vae,Victus et post tenebras lux

5 Evangelista Evangelista | Web | 11. května 2008 v 16:37 | Reagovat

Wolf: Není zač, já tyhle lidi taky nesnesu, na světě je spousta idiotů tak je třeba provádět osvětu :)

6 nobody nobody | 11. září 2008 v 18:55 | Reagovat

mohla bych mit prosbu ?

7 Evangelista Evangelista | 11. září 2008 v 21:41 | Reagovat

nobody: jakou?

8 nobody nobody | 15. září 2008 v 16:46 | Reagovat

v prvni rade chci podekovat, ze se zde objevil termin industrial, moc jsi mne tim potesila, ale jsem zvidava, nestacil mi tenhle maly odstavec ani cely clanek na Sanctuary, ktery se tomuto stylu venoval. chci te jen poprosit, jestli bys nemohla zverejnit neco z vlastniho pohledu na tento fascinujici styl, at uz uvahu, obrazky nebo neco pojednavajiciho o stylu rivetheads... a jestli Te to obtezuje, tak na to kasli, me samotne je jasne, ze se pokousim te ukecat k blbosti, zvlast, kdyz je tu psano "bile na cernem" , ze rivetheads jsou mene rozpoznatelni narozdil od goths atd...

vazim si Te a nechci Te obtezovat, mej se krasne..

9 Felix Felix | E-mail | Web | 9. května 2012 v 13:01 | Reagovat

Hmmm, tak to je fakt hustý....

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama